Koktajl mleczny – doskonałe orzeźwienie na lato

Gorące letnie dni to czas, w którym szukamy sposobów na orzeźwienie. Palące słońce sprawia, że pocimy się więcej i potrzebujemy nawodnienia. Jednym ze sposobów na to, aby nieco się schłodzić, a przy tym dostarczyć sobie cennych składników odżywczych, są koktajle mleczne. Jakie są zalety ich picia i w jaki sposób przygotować koktajl mleczny?

koktajl-mleczny

Pożywne i orzeźwiające koktajle mleczne – dlaczego warto je pić?

Koktajle mleczne, czyli napoje przygotowane na bazie mleka, jogurtu, śmietanki, śmietany czy maślanki oraz owoców lub warzyw to idealne połączenie orzeźwiającego napoju z lekkim i pożywnym posiłkiem. Jakie są ich zdrowotne i odżywcze właściwości? O tym opowie „ROTR” Spółdzielnia Mleczarska w Rypinie:

Produkty mleczne zawierają wiele wapnia, które sprzyja mocnym kościom i zdrowym zębom. Czas letni, kiedy jest dużo słońca i nie brak nam witaminy D3 odpowiedzialnej za wchłanianie wapnia, jest najlepszym czasem na to, aby podreperować swój układ kostny po zimie i związanych z nią okresowych niedoborach. Do koktajlu trafiają surowe owoce lub warzywa, które są znacznie bogatsze w witaminy i minerały niż te po obróbce termicznej. Duże rozdrobnienie składników koktajlu sprawia, że wszystkie te składniki są łatwo przyswajalne. Ponadto, jeżeli zdecydujemy się na koktajl na bazie mleka fermentowanego, czyli jogurtu, kefiru albo maślanki, dostarczamy sobie kultur bakterii dobroczynnych dla układu pokarmowego.

Koktajle mleczne, w odróżnieniu od tych przygotowanych na bazie wody, mogą zastąpić pełny posiłek. Przygotowanie trwa kilka chwil, a płynna postać sprawia, że mogą je spożywać dzieci i seniorzy z problemami z przeżuwaniem twardego pokarmu. Łatwo też zabrać je ze sobą.

Jak przyrządzić koktajl mleczny, aby był zdrowy i smaczny?

Aby czerpać pełnymi garściami zalety koktajli mlecznych, warto wybierać fermentowane produkty mleczne. Są one bardziej orzeźwiające, a przy tym pozbawione laktozy, której spora część osób nie toleruje.

Jeżeli pijesz koktajle mleczne z myślą o wzbogaceniu diety o witaminę C, nie pozbawiaj owoców i warzyw skórek. Postaraj się też wypić koktajl od razu po przyrządzeniu, ponieważ składnik ten wyjątkowo łatwo się utlenia.

Możesz łatwo modyfikować właściwości swojego koktajlu, dodając do niego określone składniki, np.:

  • mielony len – nie zmieni smaku koktajlu, za to sprawi, że będzie on istną bombą błonnikową, która niczym szczotka wymiecie niestrawione resztki pokarmu z Twoich jelit i uprawni ich pracę!
  • zioła: mięta, tymianek i kminek pomogą przy problemach gastrycznych, melisa pomoże się wyciszyć,
  • pietruszka – uwalnia wodę zatrzymaną w organizmie, co pomaga walczyć z cellulitem wodnym i poczuć się lżej.
śr. ocena 5 / głosów 6