Artykuł sponsorowany

Jak wykonać audyt RODO

Jak wykonać audyt RODO

RODO to prawdziwa rewolucja w dziedzinie ochrony danych osobowych. Nowe zasady wymusiły na administratorach danych osobowych, którymi są m. in. prywatne przedsiębiorstwa czy instytucje publiczne, wprowadzenie nowej polityki w zakresie ochrony tych informacji. Wdrożenie takich zmian wymaga jednak przeprowadzenia kompleksowego audytu, który pomoże ocenić dotychczasowe środki ochrony danych osobowych i wprowadzić nowe rozwiązania.

Audyt RODO – na czym to polega?

RODO, czyli ogólne rozporządzenie, to nowa unijna dyrektywa w zakresie ochrony danych osobowych. Opiera się ona na podstawowych zasadach dotyczących przetwarzania danych, a więc legalności i bezpieczeństwie, a także świadomości osób, których dane są przetwarzane. RODO z jednej strony zwiększa prawa przysługujące tym osobom, a z drugiej nakłada więcej obowiązków na administratorów danych osobowych. Tymi ostatnimi są m. in. firmy, które muszą tak dostosować swoją politykę ochrony danych osobowych, by zapewniać pełne bezpieczeństwo i dostarczać niezbędnych informacji osobom, których dane przetwarzają. To duże wyzwanie, zwłaszcza w przypadku firm o skomplikowanych strukturach. Zanim wdrożone zostaną mechanizmy  z zakresu RODO, trzeba najpierw ocenić, jakich dokładnie rozwiązań wymaga dana firma.

Warto bowiem pamiętać, że ogólne rozporządzenie nie narzuca konkretnych schematów, a wymaga dopasowania możliwości budowy nowego systemu ochrony danych osobowych. – Tłumaczy specjalista z kancelarii prawno-podatkowej Ożóg Tomczykowski Sp. z o.o. - W tym właśnie celu wykonuje się audyt RODO, Pozwala on na dokładne przeanalizowanie dotychczasowej polityki firmy w zakresie ochrony danych osobowych, identyfikację ewentualnych zagrożeń i wskazanie optymalnych rozwiązań zgodnych z RODO.

W jaki sposób przeprowadza się audyt RODO?

Profesjonalny audyt RODO powinien składać się z kilku etapów, takich jak:

  • Analiza procesu przetwarzania danych – weryfikacja i ocena procedur i rozwiązań składających się na bieżącą politykę firmy w zakresie ochrony danych osobowych, m. in. analiza umów i innych dokumentów.
  • Badanie ryzyka – identyfikacja ewentualnych zagrożeń związanych z procedurami przetwarzania danych osobowych w firmie.
  • Wskazanie rozwiązań – przygotowanie i dostosowanie środków ochrony danych osobowych i rozwiązań dotyczących obowiązku informacyjnego, m. in. dokumentacji, treści klauzul informacyjnych, rozwiązań z zakresu IT, weryfikacja konieczności wyznaczenia inspektora ochrony danych.

Profesjonalna firma zajmująca się audytem z zakresu RODO może również przeprowadzić stosowne szkolenia i pomóc we wdrożeniu zaproponowanych w audycie rozwiązań. Rzetelnie przeprowadzony audyt RODO zakończony raportem z propozycjami realnych zmian to skuteczny sposób na zapewnienie firmie bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych osobowych.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.