Inwestycja w zasilanie LPG – kryteria ekonomiczne

Instalacje LPG zyskały sporą popularność wśród kierowców w połowie lat 90-tych minionego wieku. Powodem stojącym za decyzją za „przejściem na gaz” były przede wszystkim kwestie finansowe – paliwo gazowe jest zdecydowanie tańsze, niż powszechnie wykorzystywana benzyna czy ropa. Sprawdźmy, jak wiele możemy zaoszczędzić, decydując się na instalację LPG w naszym aucie.

instalacja-lpg

Ile płacimy za paliwo?

Na chwilę obecną średnia cena litra benzyny bezołowiowej E95 wynosi od 5,01 do 5,11 złotego, w zależności od województwa. Olej napędowy jest niewiele tańszy – za litr zapłacimy od 4,98 do 5,06 złotego. Tymczasem cena LPG waha się w granicach od 2,07 do 2,17 za litr, a więc ponad dwukrotnie mniej niż za benzynę. To oznacza, że kupno 100 litrów gazu jest nawet o 304 złotych tańsze, niż kupno tej samej ilości benzyny.

Samochód na gaz zużywa więcej paliwa

Częstym argumentem przeciwników gazu jest większe zużycie paliwa. Jest to fakt – na 100 kilometrów instalacja gazowa zużywa około 2 litrów więcej paliwa, niż silnik napędzany benzyną na tym samym dystansie. Ponadto do rozruchu paliwa silnik potrzebuje benzyny, a więc tak czy inaczej będziemy musieli ją tankować. Czy zmienia to coś w kwestii opłacalności gazu? Nie, instalacja LPG i tak jest bardziej oszczędna. Zakładając, że na przejechanie 100 kilometrów potrzebujemy 12 litrów gazu lub 10 litrów benzyny, wciąż ta pierwsza opcja jest bardziej korzystna. Zgodnie z podanymi wyżej cenami za gaz zapłacimy maksymalnie 26,04 zł, zaś za benzynę minimalnie 50,1 zł – to daje nam 23,7 zł oszczędności. Jeśli w ciągu roku pokonujemy samochodem średnio 15000 km, nasze oszczędności na paliwie wynoszą około 3500 złotych. Od tej kwoty należy odliczyć benzyną potrzebną na rozruch, około 10 litrów czyli 500 zł rocznie.

Koszty wykonania i utrzymania instalacji

Część kierowców nie decyduje się na LPG, ze względu na to że najpierw trzeba ponieść koszt wykonania instalacji takiej jak systemy oferowane pod marką OPTIMA, a jest to koszt kilku tysięcy złotych, w zależności od marki auta i zastosowanych rozwiązań technologicznych. Do tego należy doliczyć nieco wyższe koszty obowiązkowych przeglądów technicznych oraz ewentualnych napraw. Niemniej inwestycja ta przynosi bardzo szybki zwrot poniesionych kosztów – tym szybszy, im większe pokonujemy dystanse. Przykładowo, jeśli za naszą instalację zapłaciliśmy w sumie 2500 – 3000 zł, to okres zwrotu kosztów przy eksploatacji na poziomie opisanych wyżej 15 000 km wyniesie około 7-9 miesięcy. Po tym czasie wszelkie oszczędności idą już wyłącznie na nasze konto.

śr. ocena 5 / głosów 6