Zasady działania bram przesuwnych

Bramy przesuwne, w porównaniu do bram uchylnych, nie potrzebują dodatkowej przestrzeni do otwierania. Skrzydło pracujące na specjalnych rolkach przesuwa się wzdłuż linii ogrodzenia. Dzięki temu miejsce potrzebne na jej otwarcie jest praktycznie niezauważalne. Bramy przesuwne są bardzo popularne w ogrodzeniach różnego rodzaju firm, ale ze względu na swoją praktyczność sprawdzają się także na prywatnych posesjach.

Rodzaje bram przesuwnych

Bramy przesuwne można podzielić na dwa rodzaje. Pierwszym z nich są bramy szynowe, które poruszają się na specjalnych rolkach po szynie, która jest umieszczona w podłożu. Szerokość takiej bramy jest bliska szerokości całego wjazdu. W szynie mogą zbierać się różnego rodzaju zanieczyszczenia, dlatego co pewien czas wymagane jest wyjęcie z niej liści i innych brudów. Drugim rodzajem bram przesuwnychbramy samonośne. W tym przypadku skrzydło jest znacznie szersze i cięższe, ponieważ potrzebuje zachowania odpowiedniej przeciwwagi. Brama umieszczona jest nad wjazdem i do funkcjonowania nie potrzebuje żadnego dodatkowego podparcia.

Napęd automatyczny

Bramę przesuwną można za każdym razem otwierać i zamykać ręcznie, jednak dużo wygodniejszym sposobem jest zamontowanie napędu automatycznego. Dzięki niemu wjazd i wyjazd będzie odbywał się bez konieczności wychodzenia z samochodu. Ułatwia to także otwieranie bramy gościom z wnętrza budynku. Napęd dobiera się pod względem parametrów konkretnej bramy, czyli jej wielkości, sposobu i częstotliwości otwierania oraz ciężaru. Ze względu na właściwe wyliczenie mocy, uwzględnienie warunków atmosferycznych, które mogą powodować oblodzenie i przymarzanie bramy oraz właściwości materiału, z jakiego wykonana jest brama, zamontowanie napędu warto zlecić specjalistom.

Budowa bramy i napędu

Bramy przesuwne zazwyczaj zbudowane są z elementów stalowych, rzadziej z aluminiowych. Najczęściej mają jedno skrzydło, lecz zdarzają się również bramy dwuskrzydłowe. Kompletna brama szynowa składa się ze skrzydła, wózków jezdnych, słupów dojazdowych i prowadzących oraz zamka. Brama samonośna nie zawiera szyny. Natomiast napęd składa się z odpowiednio dobranego siłownika oraz elektronicznego modułu sterującego. Na wale wyjściowym siłownika znajduje się koło zębate, które zazębia się z listwą poprowadzoną wzdłuż dolnej krawędzi bramy. To powoduje automatyczne przesuwanie się bramy. Specjalista z firmy Profess w Ostrowie Wielkopolskim dodaje:

W bramach przesuwnych szynowych napęd montuje się jak najbliżej słupka. Natomiast w bramach samonośnych koło zębate musi być dokładnie pomiędzy wózkami bramy.

śr. ocena 5 / głosów 5