Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Z jakich elementów składają się samochodowe instalacje LPG?
Instalacje gazowe do samochodów to technologia, która niezmiennie cieszy się sporym uznaniem kierowców – szczególnie tych, którzy spędzają za kółkiem dużo czasu, ponieważ w ten sposób mogą poczynić spore oszczędności. Z biegiem lat instalacje, podobnie jak samochody, przeszły sporą metamorfozę. Z jakich komponentów obecnie składają się samochodowe instalacje gazowe LPG&CNG?
Sterownik
Czyli mózg całej instalacji, jest zdecydowanie najważniejszym element ze wszystkich. Jest to komputer, którego zadaniem jest kontrolowanie pracy wszystkich pozostałych elementów, m.in. regulowanie ilości mieszanki gazowej dostarczanej do wtryskiwaczy oraz jej składu. Sterownik podłączony jest do komputera samochodowego oraz sieci czujników, dzięki czemu jest w stanie skutecznie optymalizować pracę instalacji LPG.
Zbiornik
Jego zadaniem jest magazynowanie gazu, który pod wpływem wysokiego ciśnienia przybiera formę płynną.
Ze względów bezpieczeństwa zbiornik powinien być wykonany w taki sposób, by posiadał wysoką odporność na różnego rodzaju uszkodzenia – mówi przedstawiciel firmy AG Sklep - Jego jakość potwierdzona jest specjalnym atestem i homologacją, które uprawnia do korzystania z niego przez okres 10 lat. Po tym czasie powinniśmy przedłużyć legalizację zbiornika (o ile stan zbiornika na to pozwala) lub wymienić zbiornik na nowy.
Wielozawór
Montowany jest w zbiorniku służy to tankowania paliwa gazowego w stanie ciekłym. Jest istotnym elementem instalacji ze względów bezpieczeństwa – jego zadaniem jest kontrolowanie, by ilość gazu w zbiorniku nie przekroczyła 80% jego objętości. Wartość ta ustalona została ze względów bezpieczeństwa i właściwości fizykochemicznych paliwa LPG.
Elektrozawór
Uruchamia się w momencie załączenia przez sterownik instalacji LPG, jego zadaniem jest otwarcie przepływu gazu. Analogicznie w momencie wyłączenia instalacji (np. w wyniku przełączenia silnika na benzynę), elektrozawór odcina dopływ gazu. Istnieje możliwość zintegrowania go z reduktorem w starszych generacjach instalacji.
Mikser
Zwany również mieszalnikiem, stosowany jest w instalacjach I i II generacji. Jego zadaniem to – zgodnie z nazwą – mieszanie paliwa gazowe z powietrzem. Tak powstała mieszanka służy do zasilenia silnika.
Reduktor
Jego główne zadanie to zmiana stanu skupienia paliwa z ciekłego w gazowy. Jest to możliwe dzięki obniżeniu ciśnienia paliwa, czyli redukcji. Stosowane są we wszystkich generacjach instalacji, poza generacją V, gdzie paliwo jest podawane do silnika w postaci płynnej.
Listwa wtryskowa
Składa się z kilku wtryskiwaczy w ilości odpowiadającej ilości cylindrów silnika. Od precyzji ich działania w dużym stopniu zależy wydajność silnika – jego elastyczność, szybkość zbierania się, reakcja na pedał gazu, a także oszczędności z jazdy. Z drugiej strony wtryskiwacze są bardzo podatne na zniszczenie w wyniku nieprawidłowej eksploatacji.
Filtry
Wyróżniamy dwa ich rodzaje – filtr fazy ciekłej oraz filtr fazy gazowej (lotnej). Zgodnie z tym, co mówią ich nazwy, służą one do oczyszczania paliwa z zanieczyszczeń – w pierwszej kolejności kiedy gaz znajduje się w fazie płynnej, w dalszej kolejności gdy dochodzi do jego rozprężenia i zmiany w fazę lotną. Filtry z czasem zużywają się i ich przepustowość spada, dlatego należy je regularnie wymieniać.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana