Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Układy zawieszenia w samochodach ciężarowych. Podstawowe informacje
Wszystkie obecnie dostępne na rynku pojazdy przystosowane są mniej lub bardziej do konkretnej nawierzchni. Część samochodów porusza się wyłącznie po utwardzonych drogach, podczas gdy innym niestraszne jest pokonywanie dalszej trasy po nierównościach. Jedynymi z najbardziej wytrzymałych w tym zakresie są auta ciężarowe. W tym przypadku to w dużej mierze układ zawieszenia zapewnia odpowiedni kontakt kół z podłożem. Co warto wiedzieć na temat takich układów w ciężarówce?
Zawieszenie w samochodach - podstawowe informacje
Nowoczesne samochody ciężarowe, nie licząc nowych rozwiązań technologicznych ułatwiających jazdę, wymagają również dopasowania odpowiedniego układu zawieszenia. Specjalista z firmy Rozruch zauważa: Należy podkreślić, że nie istnieje rozwiązanie idealne, które sprawdza się w każdych warunkach oraz w każdej sytuacji na drodze. Można jednak dopasować takie komponenty, które będą optymalne, zapewnią komfort i bezpieczeństwo, zarówno kierowcy, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego.
W samochodach wyróżnia się trzy główne rodzaje zawieszenia:
- zależne,
- niezależne, czyli tak zwaną kolumnę McPhersona,
- półzależne.
Zawieszenie najczęściej stosowane samochodach ciężarowych
Zawieszenie zależne jest jednym z najczęściej wykorzystywanych w samochodach ciężarowych. W takim przypadku, koła danej osi połączone są ze sobą na sposób sztywny. W praktyce oznacza to, że jeżeli jedno z kół napotka na przeszkodę i zmieni swoje położenie, adekwatnie takiemu samemu działaniu poddane zostanie drugie koło. Rozwiązanie to wymusiło konieczność dokonania obudowy mostu oraz kół, a to spowodowało zmniejszenie się wolnej przestrzeni na rzecz ruchów pionowych. Ten typ zawieszenia stosowany jest wyłącznie w samochodach ciężarowych. W przypadku tradycyjnej osobówki, oznaczałoby to konieczność podniesienia całego silnika do góry – a to ograniczyłoby między innymi powierzchnię bagażnika.
Takie rozwiązanie stosowane w samochodach ciężarowych, pomimo wspomnianej zależności, przyniosło jednak bardzo wiele korzyści. Przede wszystkim zawieszenie zależne cechuje się trwałością, bardzo dużą wytrzymałością oraz niską awaryjnością, co jest niezwykle istotne podczas przewożenia ładunków o znacznej masie na duże odległości. Ten rodzaj zawieszenia niesie jednak ze sobą pewne niedogodności dla samego kierowcy – wpływa na komfort jazdy, ograniczając sterowność nad ciężarówką. Nowoczesne rozwiązania, jakie stosuje się w pojazdach ciężarowych, pozwalają jednak nie tylko na zwiększenie komfortu podróży, a co najważniejsze na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy niezależnie od terenu.
Zawieszenie pojazdu – regularna kontrola
Zawieszenie samochodu ciężarowego jest głównym układem występującym w każdym pojeździe. Wpływa ono na uzyskanie odpowiedniego bezpieczeństwa podczas jazdy. Konieczne są zatem regularne kontrole. Już sam kierowca, podczas codziennej jazdy pojazdem, ma możliwość zaobserwowania wszelkich niedoskonałości podczas wykonywania manewrów skrętu. Warto jednak przynajmniej raz do roku udać się do mechanika w celu wykonania dokładnego przeglądu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana