Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rodzaje akumulatorów samochodowych
Akumulator to serce samochodu dostarczające energii niezbędnej do zasilania licznych podzespołów. Jest to szczególnie istotne dzisiaj, kiedy oprócz rozrusznika i oświetlenia samochody wyposażane są w nowoczesne układy elektryczne obejmujące np. ogrzewanie foteli czy odtwarzanie multimediów. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na energię we współczesnych autach, na rynku pojawiają się kolejne modele akumulatorów. Jakie wyróżniamy ich rodzaje?
Akumulatory kwasowo-ołowiowe
Upowszechnienie się tego rodzaju akumulatorów sięga końcówki XIX wieku, a obecnie znajdują one zastosowanie w różnych pojazdach, m.in. w samochodach osobowych i ciężarowych oraz w motocyklach, głównie starszego typu.
Jeśli chodzi o budowę akumulatora kwasowo-ołowiowego, to zgodnie ze swoją nazwą składa się on z ogniw galwanicznych, do których należą anody, czyli elektrody ołowiowe oraz katody, czyli elektrody składające się z ditlenku ołowiu. - Tłumaczy specjalista reprezentujący firmę Baterie Przemysłowe z siedzibą w Warszawie. - Ogniwa te pokryte są elektrolitem, czyli 37% wodnym roztworem kwasu siarkowego.
Tak zbudowany akumulator jest odporny na wystąpienie głębszych rozładowań, jednak utrzymanie takiego stanu grozi jego zakwaszeniem. Ponadto istotną wadą tego typu akumulatorów jest konieczność kontrolowania i uzupełniania elektrolitu.
Akumulatory EFB/AFB/ECM
Na rynku dostępne są obecnie ulepszone wersje tradycyjnej technologii kwasowo-ołowiowej. W przeciwieństwie do standardowego wariantu akumulatory te są bardziej wytrzymałe i pozwalają na zwiększenie ilości uruchomień silnika. Wynika to z modyfikacji w ich budowie, a mianowicie większej pojemności zbiornika przeznaczonego na elektrolit, a także zastosowania płyt wykonanych ze stopów ołowiowych z dodatkami takimi jak wapń oraz cyna. Oprócz tego te akumulatory samochodowe posiadają również separatory o dwustronnej konstrukcji wykonane z tworzyw sztucznych, a dokładnie ze specjalnych włókien polietylenowych oraz poliestrowych. Tak zbudowane akumulatory EFB, AFB oraz ECM wykorzystywane są w autach posiadających system start-stop oraz w pojazdach wyposażonych w rozbudowane układy zasilane prądem elektrycznym jako alternatywa dla tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Niemniej jednak te zmodyfikowane wersje wykazują stosunkowo niską sprawność ze względu na małą odporność na wystąpienie głębokich rozładowań.
Akumulatory AGM
To nowsza generacja samochodowych akumulatorów bezobsługowych. Technologia o nazwie AGM, czyli Abosrbed Glass Mat, polega na zastosowaniu specjalnych mat wykonanych z włókien szklanych, które nasiąkają elektrolitem i absorbują go. Dzięki tej szczelnej konstrukcji zwiększa się wytrzymałość cykliczna akumulatora, w związku z czym znajdują one zastosowanie w autach wyposażonych w system start-stop oraz w liczne układy elektroniki. Wykorzystuje się je np. w hybrydach, ale też w pojazdach służb ratunkowych i komunikacji publicznej. Największą zaletą tej technologii jest fakt, że akumulatory AGM są bezobsługowe, z kolei do ich wad zaliczyć należy małą odporność na warunki termiczne, co eliminuje możliwość umieszczenia ich w komorze silnika.
Akumulatory żelowe
To drugi typ akumulatorów bezobsługowych. Technologia ta wzięła swą nazwę od stosowania specjalnego środka żelującego dodawanego do elektrolitu, a mianowicie żelu krzemionkowego. Dzięki temu akumulator taki jest odporny na drgania i niezwykle wydajny pod względem energetycznym. Zapewnia długotrwałe zasilanie, dzięki czemu stosowany jest w pojazdach o dużym zapotrzebowaniu na energię, np. w kamperach lub terenówkach. Niemniej jednak należy pamiętać, że akumulatory żelowe nie mają zastosowania przy rozruchu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana