Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
LPG w kontekście przyszłych wymagań niskowęglowych
Należy wskazać, że zmiany w Projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla gazu skroplonego (LPG) nie będą w żadnym stopniu odczuwalne dla kierowców używających tego paliwa do napędu swoich pojazdów. Tematem jakości LPG zajmuje się obecnie Minister Klimatu i to projekt jego rozporządzenia w sprawie wymagań jakościowych dla gazu skroplonego (LPG) został opublikowany na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji. Jakie zmiany nastąpią w wyniku wprowadzenia rozporządzenia?
Nowa norma na autogaz
Wymagania jakościowe LPG jako paliwa silnikowego są sprecyzowane w normie EN 589, która podlega okresowym zmianom. Na jej podstawie tworzy się przepisy krajowe odnośnie wymagań jakościowych dla LPG.
Wprowadzenie w czerwcu 2019 r. nowej wersji normy dotyczącej paliwa do pojazdów samochodowych LPG – wymagania i metody badań, wprowadziło zmiany wymagań jakościowych dla LPG w zakresie zawartości siarki. Maksymalną zawartość siarki w LPG obniżono do 30 mg/kg. Zgodnie z obecnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Energii z 2016 r. w sprawie wymagań jakościowych dla auto gazu skroplonego (LPG) dopuszcza się zawartość siarki do 50 mg/kg.
Ministerstwo obecnie proponuje, aby projektowane rozporządzenie zmieniające dotychczasowe rozporządzenie Ministra Energii z 2016 r. w sprawie wymagań jakościowych dla gazu skroplonego, weszło w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. Resort argumentuje to koniecznością dostosowania firm oferujących LPG jako paliwo silnikowe do nowych wymagań.
Skutki wprowadzonych zmian
Wśród zainteresowanych zaczęły pojawiać się pytania, czy mniejsza zawartość siarki w LPG oznacza mniejszą wyczuwalność tego paliwa w powietrzu. Należy wskazać, że jeszcze do niedawna zawartość siarki w LPG wynosiła aż 100 mg/kg. Po zmianie na 50 mg/kg nie było jednak żadnych sygnałów o zmianie intensywności jego zapachu. Podobnie będzie tym razem, ponieważ związki siarki służące do nawaniania LPG są jednymi z najintensywniej ,,pachnących" związków chemicznych na świecie.
Jak wskazuje ekspert z firmy Gal – Gaz, oferującej hurtową i detaliczną sprzedaż gazu płynnego w Galewicach: Zmniejszenie zawartości siarki w autogazie z pewnością przyczyni się do ograniczenia emisji jej związków w spalinach silników napędzanych gazem. Autogaz stanie się zatem jeszcze bardziej ekologicznym paliwem.
Polska jest krajem, w którym jakość LPG na stacjach paliw jest systematycznie kontrolowana, a uchybienia w jej zakresie są zagrożone surowymi konsekwencjami. Wynika to z wymagań Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana