Artykuł sponsorowany

Jak wyglądają testy do diagnozy logopedycznej?

Jak wyglądają testy do diagnozy logopedycznej?

Jeżeli nasze dziecko ma problemy z wymową – niezależnie czy problematyczna jest jedna, konkretna literka, kilka z nich, seplenienie czy inne wady – powinniśmy udać się z nim do specjalisty. Logopeda pomoże zdiagnozować źródło problemu oraz podejmie decyzję o tym jak będzie wyglądać ewentualna terapia.  Ale zanim będzie to miało miejsce, warto dowiedzieć się jak sama wizyta wygląda – i w jaki sposób się do niej przygotować.

Bardzo ważne jest to, aby dziecka przed wizytą niepotrzebnie nie stresować. Nie mówić mu że będzie brał udział w badaniu, bądź wizycie u specjalisty – może to zarówno powodować zdenerwowanie u dziecka, jak i źle wpłynąć na wyniki badania, jeżeli podczas diagnozy mały pacjent nie będzie wypowiadał się w sposób naturalny, bądź będzie starał się mówić jak najbardziej poprawnie.

Przeczytaj również: Jaką formę ma diagnoza logopedyczna dzieci?

Jak wygląda badanie?

To, jaki dokładnie będzie przebieg testu diagnostycznego, zależy od tego z jakim problemem przyjdziemy do logopedy. Zazwyczaj jednak, diagnozę rozpoczyna wywiad środowiskowy, dotyczący rozwoju dziecka – zarówno ruchowego, czyli na przykład kiedy nauczyło się chodzić – jak i rozwoju mowy, a jeżeli dziecko ma z nią problemy, to czego dokładnie one dotyczą.  Mogą się pojawić również pytania o przebieg ciąży, sposób karmienia czy przebyte przez dziecko choroby, warto więc przygotować sobie te informacje przed wizytą.

Po rozmowie z rodzicem, logopeda przejdzie do właściwego badania. Najczęściej zaczyna się ono od luźnej rozmowy z dzieckiem, na ogólne tematy – na przykład poprosi o opowiedzenie o swoim dniu, zapyta o zainteresowania czy ulubione zabawy. Następnym krokiem będzie przejście do badania z użyciem pomocy logopedycznych – kwestionariuszy z obrazkami, które będą wymagać od dziecka wypowiadania problematycznych słów czy wyrażeń. 

W zależności od wieku dziecka, specjalista może również przeprowadzić test czytania i pisania, sprawdzający między innymi umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz pisania ze słuchu.  Na sam koniec diagnozy logopeda przeprowadzi badania uzupełniające – szereg testów, które pomogą mu w dokładnej identyfikacji nieprawidłowości w wymowie dziecka. Zależnie od tego, co wyniknie ze wstępnej diagnozy po rozmowach z dzieckiem, badania te mogą mieć różną formę – specjalista może się skupić na wymowie konkretnych głosek, zbadać słuch czy też narządy mowy.

Jak wygląda terapia?

Po odbyciu badania logopeda przedstawi diagnozę oraz zaproponuje sposób leczenia. Może również poprosić rodzica aby sam ćwiczył z dzieckiem – na przykład  korzystając z  różnych pomocy, takie jak książki do ćwiczeń, programy komputerowe czy gry edukacyjne, które można zakupić w logopedycznym sklepie internetowym Komlogo.  Zależnie od przypadku, specjalista ustali też, czy i jak często są konieczne kolejne spotykania z dzieckiem – może się okazać, że będą to regularne wizyty, ale równie dobrze, że wystarczą raz na jakiś czas, aby skontrolować postępy dziecka.

Bardzo ważne jest, aby diagnozy od logopedy nie ignorować -  czasem rodzice stwierdzają, że dziecko nauczy się samo, co jest błędnym przeświadczeniem. Owszem, niektóre wady wymowy mogą zniknąć z wiekiem, ale nie ma co do tego żadnej pewności, a kiedy dziecko będzie starsze, mogą okazać się dużo bardziej uciążliwe niż w dzieciństwie. Dlatego też, nawet jeżeli na pierwszy rzut oka nasz szkrab wydaje się nie mieć żadnych problemów z wymową, nie zaszkodzi wybrać się na profilaktyczną wizytę u logopedy – są one z resztą często organizowane przez przedszkola czy szkoły podstawowe.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.